2016年2月16日 星期二

跟莎翁學情話


莎士比亞的偉大在於他筆下的愛恨情仇,他唯美的詞句,他刻畫的鮮活人物。每一段愛情都悱惻纏綿,每一段悲喜都牽動人心。


《暴風雨》
The Tempest


I would not wish any companion in the world but you.
除了你之外,在這世上我不企望任何伴侶。

Hear my soul speak.
Of the very instant that I saw you,did.
My heart fly at your service.

聽我的心靈向你訴告:當我第一眼看見你的時候,我的心就已經飛到你的身邊,甘心為你執役。


《李爾王》
King Lear

我對您的愛,不是言語所能表達的;我愛您勝過自己的眼睛、整個的空間和廣大的自由;


《羅密歐與朱麗葉》
Romeo and Juliet

Alas, that love, so gentle in his view,
Should be so tyrannous and rough in proof.

唉!想不到愛神的外表這樣溫柔,實際上卻是如此殘暴!

If love be rough with you, be rough with love,
Prick love for pricking and you beat love down.

要是愛情虐待了你,你也可以虐待愛情;它刺痛了你,你也可以刺痛它;這樣你就可以戰勝了愛情。

But soft! What light through yonder window breaks? It is the east and Juliet is the sun!

噓!那邊窗戶裡亮起的是什麼光?
哦,那是東方,朱麗葉就是太陽!


《第十二夜》
Twelfth Night
If music be the food of love, play on.

假如音樂是愛情的食糧,那麼奏下去吧;盡量地奏下去!


《威尼斯商人》
The Merchant of Venice

Love is blind, and lovers cannot see,
The pretty follies that themselves commit.

愛情是盲目的,戀人們看不到自己做的傻事。

《仲夏夜之夢》
A Midsummer Night's Dream

Love looks not with the eyes, but with the mind.  And therefore is winged Cupid painted blind.

愛情不在眼裡,而在心中。
所以插翅的丘比特要被描繪成盲人。


The course of true love never did run smooth.

真愛無坦途。

《皆大歡喜》
As You Like It
I pray you, do not fall in love with me,
For I am falser than vows made in wine.

我請你不要愛上我,
因為我比酒後的誓言更虛無。
最霸氣的情話
一定是來自《亨利五世》


  
當法蘭西屬於我了,而我屬於你了,
那麼屬於你的是法蘭西,而你是屬於我了。

——《亨利五世》


沒有留言:

張貼留言

  https://m.lnka.tw/detail.aspx?articleId=36277